Putovali sme Európou

Tento školský rok  2022/2023 môžeme považovať za výnimočný pre našu školu z hľadiska otvárania sa Európe, ktorá v rámci projektu Erasmus+  otvorila náruč niektorým pedagógom na kurzoch v Španielsku, Taliansku, Fínsku a Českej republike. Ak sa chcete dozvedieť viac o našom projekte Inšpirovaní Európou, stačí kliknúť na www.gymtop.edupage.org/projekty.

Autor: PaedDr. Natália Peciarová

 

Cieľom putovania našich pedagógov bolo načerpať novú inšpiráciu do každodennej učiteľskej praxe a podeliť sa o získané poznatky so svojimi kolegami i žiakmi, a tak vniesť nový nádych vo vzdelávaní z iných európskych krajín aj do nášho gymnázia. V súvislosti s pobytom v zahraničí sme  našim učiteľom položili pár otázok:     

1. Mohli by ste nám priblížiť pár vetami destináciu, ktorá bola vašou cieľovou stanicou v rámci projektu ERASMUS+? 

2. Ako sa vám daná krajina páčila?

3. Čo všetko ste mali možnosť vidieť?

4. Bolo vám umožnené navštíviť aj nejakú školu v danej lokalite?

5. Čo by ste zo skúseností, ktoré ste získali, priniesli na našu školu?


6. Kto by podľa vás mal skúsiť Erasmus+?

7. Aké plusy a mínusy študijný pobyt prináša?

Talianske cestoviny mali možnosť ochutnať RNDr. Milan Krajčík, Mgr. Ľubica Candrákova a PaedDr. Natália Peciarová.

 

Mohli by ste nám priblížiť pár vetami destináciu, ktorá bola vašou cieľovou stanicou v rámci projektu?

Vzdelávací kurz Erasmus+ sme absolvovali v mestečku Soverato, ktoré sa nachádza v regióne Kalábria v južnom Taliansku. Leží na východnom pobreží pri Iónskom mori. Od medzinárodného letiska Lamezia Terme, kam sme aj prileteli, je vzdialené necelú hodinu cesty autom.

Ako sa vám daná krajina páčila? 

Taliansko je pekná krajina, ktorá dýcha históriou a ľudia, ktorí v nej žijú, sú priateľskí a otvorení. Okrem toho ponúka krásne prírodné scenérie a príjemné miesta nielen na oddych, ale aj na vzdelávanie sa vo vonkajšom prostredí.

Čo všetko ste mali možnosť vidieť?

Okrem samotného vzdelávania sme mali možnosť spoznať históriu a prírodné zaujímavosti daného regiónu. Lektori našich kurzov nás sprevádzali po meste Soverato, kde sme sa zaujímavou formou dozvedeli o histórii, súčasných aktivitách miestnych obyvateľov a tiež sme navštívili aj miestnu botanickú záhradu. Zážitkom bola aj exkurzia do dedinky Badolato, ktorá sa nachádza v kopcovitom teréne s krásnymi úzkymi uličkami a pôvodnými budovami.

Bolo vám umožnené navštíviť aj nejakú školu v danej lokalite? 

Školu v danej lokalite sme nenavštívili, pretože naše kurzy neboli zamerané na sledovanie výučby a miestneho vzdelávacieho systému.

Čo by ste zo skúsenosti, ktoré ste získali, priniesli na našu školu? 

Naše vzdelávacie kurzy boli zamerané na ekologické a outdoorové vyučovanie, koučing a mentoring. Získané poznatky a nové námety vieme aplikovať do svojich vyučovacích predmetov a tiež aj v rámci mimoškolských aktivít, ktoré naša škola realizuje, napr. v rámci odborných vychádzok v prírode a pod.

Kto by podľa vás mal skúsiť Erasmus+?

Erasmus+ by mal skúsiť každý, kto má záujem profesijne sa rozvíjať, zdokonaliť sa v cudzom jazyku, spoznať nových ľudí, podeliť sa s nimi o svoje skúsenosti a objavovať nové zaujímavé miesta na Zemi.

Aké plusy a mínusy študijný pobyt prináša?

Z pohľadu účastníkov vzdelávacích kurzov v zahraničí môžeme vidieť len samé pozitíva. Erasmus+ prináša možnosť zaujímavou formou osvojiť si nové kompetencie, spájať poznatky z rôznych predmetov a následne ich aj vhodným spôsobom aplikovať do praxe. Okrem toho človek spozná nové regióny, nadviaže nové kontakty s inými kolegami v zahraničí, čo môže škola do budúcna využiť v rámci spolupráce aj na iných projektoch.

RNDr. Milan Krajčík

Horúce španielske slnko si užili Mgr. Nora Kleinova a Mgr. Lucia Slivková.

 

Mohli by ste nám priblížiť pár vetami destináciu, ktorá bola vašou cieľovou stanicou v rámci projektu? 

V rámci projektu s názvom Inšpirovaní Európou vďaka finančnej podpore programu Erasmus+ som sa zúčastnila spolu s Mgr. Luciou Slivkovou vzdelávacieho kurzu v Barcelone. Barcelona je hlavné mesto Katalánska a provincie Barcelona. Má 1,6 milióna obyvateľov.

Ako sa vám daná krajina páčila? Čo všetko ste mali možnosť vidieť?

Barcelona je nádherné kozmopolitné mesto, v ktorom nájdete všetko – more, pláže, kultúru, úžasnú architektúru, jedlo atď. Na umenie narazíte v tomto meste na každom kroku. Keď ste v Barcelone, určite by ste sa mali prejsť promenádou až k prístavu, ísť do olympijského parku či na tržnicu, kde kúpite všetko, čo vám príde na um. Najznámejšou ulicou je LaRambla, v ktorej neustále pulzuje život. Ponúka mnoho nákupných príležitostí, reštaurácií, zábavy....Veľkolepo pôsobí aj námestie Plaça de España a Plaça deCatalunya s peknými budovami a nákupnými možnosťami všade navôkol. Vrch Montjuicje týčiaci sa nad barcelonským prístavom vás odmení prekrásnym výhľadom na celé mesto.
Fantastická je aj spievajúca fontána Fuentesmágicas de Montjuic, ktorú si večer nenechajte ujsť. Užijete si celkom isto čarovnú atmosféru naplnenú žiarivými svetlami a nádhernou hudbou. Mesto Barcelona ponúka ozaj veľa možností, človek tu má čo robiť 24/7.

Bolo vám umožnené navštíviť aj nejakú školu v danej lokalite?
Nie, žiadnu školu som nenavštívila.

Čo by ste zo skúsenosti, ktoré ste získali, priniesli na našu školu?
Ja osobne (N.K. pozn. red.) som sa zúčastnila týždňového kurzu pre učiteľov s názvom SOCIAL AND EMOTIONAL LEARNING FORSUCCESSFUL SCHOOLS. Náplňou kurzu bolo okrem iného zameranie sa na riešenie konfliktov konštruktívnym spôsobom s využitím sociálneho a emočného učenia i na rôzne aktivity vytvárajúce pozitívnu klímu počas vyučovacieho procesu. Venovali sme sa činnostiam, ktoré eliminujú stres, vymieňali sme si skúsenosti s kolegami, ktorí boli z rôznych krajín Európy. Všetky tieto nadobudnuté poznatky využívam v rámci výučby a taktiež sa budem ďalej snažiť rozširovať si svoje vedomosti a naďalej ich rozvíjať v prospech žiakov a školy. Po absolvovaní študijného pobytu som sa zapojila do eTwinningu , čo je digitálna platforma, ktorá predstavuje komunitu škôl v Európe a susediacich partnerských krajinách. Jej členmi sú učitelia z 36 európskych krajín a 8 susediacich krajín. So žiakmi sme začali pracovať na projekte v spolupráci so školami z Českej republiky a Poľska. Takže sa snažíme napredovať.

Kto by podľa vás mal skúsiť Erasmus+?

Každý kto sa chce vzdelávať, napredovať a využívať vo svojej výučbe inovačné metódy, využívať najmodernejšie trendy v rámci edukácie, motivovať žiakov, nabrať nové skúsenosti, spoznať novú kultúru – danej krajiny, svojich nových kolegov v rámci Európy, podeliť sa s nimi o skúsenosti.

Aké plusy a mínusy študijný pobyt prináša?

- výmena skúseností a dobrej praxe

- získanie nových vedomostí a zručností

- nadviazanie priateľstva s vyučujúcimi z iných krajín

- získanie poznatkov o nových tvorivých metódach a moderných nástrojoch 

- možnosť reflektovať na neustále sa meniace potreby doby a v tomto duchu vzdelávať a vychovávať i svojich žiakov

- spoznávanie nových krajín, kultúry

 

Mgr. Nora Kleinová

Kvalitu života a vzdelávania vo Fínsku otestovala Mgr. Anna Deviatková.

Mohli by ste nám priblížiť pár vetami destináciu, ktorá bola vašou cieľovou stanicou v rámci projektu?

Fínsko, krajina, v ktorej, podľa našej lektorky Mie, žijú najšťastnejší ľudia. Navštívila som Helsinki a odchádzala som s pocitom, že fajn, oni sú fakt spokojní. Keďže som tam nikdy nebola pamätám si cestu z letiska do hotela: čistota, veľa zelene, upravené cesty. Veľmi široké cesty a obrovské budovy mi pripomínali Varšavu a Moskvu.

Ako sa vám daná krajina páčila?

Žiaci, ktorých učím, tak o mne vedia, že rada cestujem, spoznávam, ale vždy sa teším na návrat domov. Som učebnicový patriot. Cítila som sa tam veľmi príjemne, bezpečne..

Čo všetko ste mali možnosť vidieť?

My ako skupina sme denne mali aktivity v učebni, rôzne workshopy. V stredu sme boli na ostrove, ktorý je populárnou rekreačnou zónou pre všetky generácie, Mustikkamma. Nachádza sa tu miesto na tanec, koncerty i divadlo. Drevená reštaurácia, ktorá je tu od roku 1921, slúži na príjemné posedenie. Ľudia rybárčia, kúpu sa. Dokonca aj 29.oktobra, keď sme my boli vo vetrovkách, tak sme videli otužilcov v zátoke. Tam sme mali praktické vyučovanie. Ďalším pekným miestom je Porvoo, cca 50 km od Helsínk, prístav na pobreží Fínskeho zálivu, jedno zo 6 stredovekých miest, ktoré je navrhnuté do zoznamu kultúrneho svetového dedičstva UNESCO. Staré drevené domčeky, prevažne na červeno namaľované, nás vťahujú do dávnych čias. Toto mesto som už navštívila individuálne .Podľa Google som si našla top miesta v meste a začala moja cesta: Church in Stone, budova Parlamentu, Sibeliov pamätník, Knižnica OODI, Katedrála Uspenski, Železničná stanica. Všetky fotografie nájdete v prezentácii na webe školy.

Bolo vám umožnené navštíviť aj nejakú školu v danej lokalite?


Bohužiaľ, nie. Dúfala som, že nejaký náčuv bude. Ale moje potulky po meste objavili pár škôl a raz sa mi pošťastilo vidieť žiakov počas prestávky v akcii,  ja v kabáte, dáždnik nad hlavou a oni v tričkách s krátkym rukávom na preliezačkách, hojdačkách.

Čo by ste zo skúsenosti, ktoré ste získali, priniesli na našu školu?

Prestávky 15 minút. Žiaci povinne musia ísť von za každého počasia, zachráni ich iba teplota pod -15 stupňov.

Kto by podľa vás mal skúsiť Erasmus+?


Každý, kto je dychtivý po spoznávaní nových miest, pamiatok, nových ľudí.. Je to neprenosná skúsenosť, ktorá obohatí vašu osobnosť navždy. Dnes už fotky nevyblednú, farby z nich na nás stále budú intenzívne žiariť. Ale pocit z navštíveného miesta bude v nás rezonovať navždy. Ľudia, ktorých stretnete, vám odovzdávajú svoje komunikatívne zručnosti, osobnostné kvality.

Aké plusy a mínusy študijný pobyt prináša?

V súlade s mojou povahou som negatíva nenašla, úplne vážne. Pozitív je veľa. Napríklad to, že týždeň som komunikovala s kolegami z Belgicka, Bulharska, Francúzska, Chorvátska, Maďarska výsostne v anglickom jazyku. Rada cestujem sama, vyhľadala som si top miesta v Helsinkách a snažila sa ich navštíviť. Nacítila som atmosféru mesta a okolia a obrovské plus pre Helsinki je, že každý, s kým som sa náhodne stretla, hovoril po anglicky, od šoféra autobusu cez predavačku v shopping centre až po výpravcu vlaku.

Mgr. Anna Deviatková

Stovežatú Prahu navštívila Ing. Ida Valachová.

Mohli by ste nám priblížiť pár vetami destináciu, ktorá bola vašou cieľovou stanicou v rámci projektu ERASMUS+?

Bola to moja obľúbená Praha. Mesto plné histórie (aj našej spoločnej), turistov a veží.  Staré mesto  s atmosférou dávneho obdobia, historické unikáty ako orloj, staromestská radnica, Karlov most, kostoly, sochy, Karlova univerzita, Karlovy lázně a mestom preteká Vltava...Na vzdelávacom kurze sme boli 17 účastníci z viacerých krajín - Slovensko, Slovinsko, Taliansko, Kirgistan, Poľsko, Španielsko, Francúzsko, Rumunsko. Prednášky a vzájomná diskusia bola v angličtine. 

Ako sa vám daná krajina páčila?


Krajina je krásna ako aj naša. Sme susedia a máme rovnakú prírodu, hory, lesy a veľa riek. Máme spoločnú históriu, príbuzný jazyk a sme Slovania.

Čo všetko ste mali možnosť vidieť?

Pamiatky na staromestskom námestí - orloj, staromestskú radnicu, sv. Václava na koni, Karlov most, Karlovu univerzitu, veľa kostolov a sôch. Z moderného umenia napr. Tancujíci dúm. Z prezentácií mojich kolegov z iných krajín som mala možnosť spoznať ich princíp školstva, prírodu, kultúru, šport, folklór, rekreačné oblasti, mentalitu ľudí.... 

Bolo vám umožnené navštíviť aj nejakú školu v danej lokalite? 

Univerzitnú knižnicu Karlovej univerzity, Karlovu univerzitu.

Čo by ste zo skúseností, ktoré ste získali, priniesli na našu školu?

· príjemnejšiu tvorivú klímu vo VVP

· menej stresu a chaosu vo VVP

· menšiu psychická záťaž pre učiteľova žiakov

· viac zábavy, radosti a hier

Kto by podľa vás mal skúsiť Erasmus+?   
Určite všetci učitelia aj žiaci.

Aké plusy a mínusy študijný pobyt prináša?

·        nových priateľov


·        množstvo zážitkov a iný pohľad na spôsob vyučovania

·        odbúravanie stresu a nervozity

·        nárast optimizmu a radosti zo získavania nových vedomostí a zručností

·        spoznávanie kultúry a spôsobu života iných krajín

 

Ing. Ida Valachová

Autor: Tamara Gubišová, II.B

Foto: archív pedagógov